Artikler

Tanker og innsikt

Her finner du artikler med innsikt, tanker og praktiske tips. Med mål om å dele kunnskap, besvare spørsmål mer utfyllende og gi innsikt i valg av teknologi og løsninger.

Hvordan lage en nettside som varer

I en digital verden som stadig er i endring, kan det være fristende å hoppe på de nyeste trendene innen design og teknologi. Men hvis målet ditt er å bygge en nettside som varer, kan det være lurt å tenke langsiktig. En bærekraftig nettside er ikke bare vakker i dag – den er også robust, skalerbar og lett å vedlikeholde i morgen.

Gode grunner til å droppe sporing og informasjonskapsler på nettsider

I en tid der digital sporing er normen snarere enn unntaket, begynner stadig flere både brukere og utviklere å stille spørsmål ved hvor nødvendig det egentlig er. Informasjonskapsler (cookies) og annen form for sporing brukes ofte til å samle inn data om brukeratferd, men det finnes gode grunner til å velge en mer personvernsvennlig tilnærming. Her er noen av de viktigste:

Hva er fordelene med å jobbe med en enmannsbedrift?

Det er ingen hemmelighet at det både er både fordeler og ulemper både å jobbe med enmannsbedrifter og større organisasjoner. Her deler jeg noen tanker om de åpenbare fordelene med å jobbe med en enmannsbedrift.

Hvorfor velge Craft CMS?

Valg av publiseringsløsning er ofte relatert til preferanser eller leverandør. Og etter å ha jobbet med WordPress i mange år gikk jeg over til kun å levere nye nettsider i Craft CMS for noen år siden (og har ikke angret på det). Her gir jeg litt innsikt i hvorfor Craft CMS har blitt mitt foretrukken verktøy. 

Hvordan formidle og beskrive feil for raskere problemløsning?

Hvordan hjelpe den som skal hjelpe deg, og spare tid (og penger) for alle? En god feilbeskrivelse gjør det lettere å gjenskape, finne og løse feil og problemer med en nettside. Her er en noen triks for bedre rapportere feil for raskere og mer effektiv problemløsning. 

Hvorfor skal alltid webhotell/servere være en avtale mellom kunde og leverandør?

Det har vært en klar strategi for Blåis i lang tid. Men kan tidvis være uklart for kundene å forstå. Derfor går jeg her inn i hvorfor webhotell og serverleie alltid bør være en direkte avtale mellom kunden og leverandøren – og hvorfor utvikleren kun bør ha nødvendig tilgang, ikke eierskap eller være avtalepart.