I en tid der digital sporing er normen snarere enn unntaket, begynner stadig flere både brukere og utviklere å stille spørsmål ved hvor nødvendig det egentlig er. Informasjonskapsler (cookies) og annen form for sporing brukes ofte til å samle inn data om brukeratferd, men det finnes gode grunner til å velge en mer personvernsvennlig tilnærming. Her er noen av de viktigste:
Personvern har blitt en konkurransefordel. Når en nettside er tydelig på at den ikke sporer brukere, bygger det tillit. Folk setter pris på gjennomsiktighet og respekt for privatlivet sitt. Det kan føre til økt lojalitet og tillit til din bedrift.
Mange nettsider bruker så mange informasjonskapsler at det går ut over lastetid og ytelse. Samtidig som det er en jungel av samtykker og valg, særlig for de som ikke ønsker å bli sporet. Ved å kutte ut unødvendig sporing, blir siden raskere samtidig som brukerne slipper irriterende pop-ups om samtykke. Altså kommer de raskere til poenget.
EU’s personvernforordning (GDPR) og lignende lover i andre land stiller strenge krav til hvordan og når du kan samle inn og bruke brukerdata. Ved å droppe sporing og cookies unngår du behovet for omfattende samtykkeløsninger og minimerer risikoen for å tråkke feil juridisk.
Mange utviklere og bedrifter ønsker å ta et standpunkt for en mer etisk bruk av teknologi. Å droppe sporing er en konkret måte å vise ansvar på. Det handler om respekt – for individet, for demokratiet og for et åpent og trygt internett.
I stedet for å optimalisere etter detaljerte brukermønstre, kan man fokusere på det som virkelig betyr noe: godt innhold, gode tjenester og en ren brukeropplevelse. Det gir en mer bærekraftig og langsiktig vekststrategi.
Du trenger ikke å spore brukere for å forstå hva som fungerer på en nettside. Det finnes enklere muligheter for å samle inn statistikk og detaljer om besøk på nettsiden, uten sporing.
Å droppe sporing og informasjonskapsler handler ikke bare om tekniske valg og samtykke – det handler om verdier. Ved å sette brukernes privatliv først, tar du et standpunkt som setter brukerne dine først. I et digitalt landskap preget av overvåking og sporing, er det en tydelig og modig posisjon som kan skille deg ut fra mengden.
Når du samarbeider med Blåis er det alltid et mål om en strukturert, strategisk og kreativ prosess som skal resultere i løsninger som fungerer, er i tråd mål, krav og ønsker. Her et innblikk stegene/prosessen i et typisk prosjekt.
I en digital verden som stadig er i endring, kan det være fristende å hoppe på de nyeste trendene innen design og teknologi. Men hvis målet ditt er å bygge en nettside som varer, kan det være lurt å tenke langsiktig. En bærekraftig nettside er ikke bare vakker i dag – den er også robust, skalerbar og lett å vedlikeholde i morgen.