Artikler

Slik jobber Blåis med design og nettsideprosjekter

Når du samarbeider med Blåis er det alltid et mål om en strukturert, strategisk og kreativ prosess som skal resultere i løsninger som fungerer, er i tråd mål, krav og ønsker. Her et innblikk stegene/prosessen i et typisk prosjekt. 

Publisert 28.05.2025

Først, ingen prosjekter er like

Hvert prosjekt og hver kunde er unik. Noen kommer med en tydelig bestilling, andre med et åpent spørsmål. Derfor skal tilnærming til prosessen være fleksibel, og tilpasses etter behov, budsjett, ambisjoner og prosjektets kompleksitet. Likevel er det viktig med en tydelig struktur som sikrer fremdrift og resultater.

Første kontakt, forventningsavklaring og pristilbud

Alt begynner med en åpen  dialog. Vi avklarer behov, mål og rammer for prosjektet. Er det en ny nettside, en visuell profil eller begge deler? Hvem er målgruppen? Hva ønsker dere å oppnå?

Det er ofte også naturlig å samle informasjon om eksisterende materiale, eventuelle tekniske krav og hvem som skal være involvert i prosjektet.

Som regel må også et pristilbud, og deretter en aksept av budsjett eller tilbudet på plass før prosjektet starter. 

Oppstartsmøte: Felles forståelse

I et oppstartsmøte samles alle nøkkelpersoner og går i dybden på prosjektets mål, målgrupper og ønsker. Dette møtet danner grunnlaget for den videre prosessen, og er viktig for å skape en felles forståelse og trygghet.

Det blir som regel også samlet inn informasjon om konkrete behov for nettstedet, behov for forskjellige typer innhold, tekniske løsninger m.m. 

Kartlegging og innsikt

Vellykket design starter med innsikt. Det er viktig å kartlegger både interne og eksterne forhold for å sikre at løsningen vi utvikler er treffsikker og bærekraftig. Dette kan inkludere:

  • Brukerinnsikt
  • Statistikk og analyse
  • SEO-analyse og søkeordkartlegging
  • Markeds- og konkurrentanalyse
  • Research

Flere av disse punktene er egne fagområder som medfører behov for å hente inn relevante ressurser i prosjektet.

Design og konsept

Når innsikten er på plass, starter det kreative arbeidet. Det utvikled et visuelt konsept og utkast til design basert på strategi, merkevare og brukerbehov. Dette innebærer:

  • Design av nøkkelsider og komponenter
  • Fokus på brukervennlighet og universell utforming
  • Iterasjon og tilbakemeldinger underveis

For profilprosjekter innebærer dette også arbeid med farger, typografi, bildebruk og øvrige føringer.

Utvikling og implementering

Når designet er godkjent, starter arbeidet med å kode malene. Og «bygge» sidene i Craft CMS som er publiseringsløsningen, et fleksibelt, moderne system som gir stor frihet for både redaktører og utviklere.

Blåis lager alltid skreddersydde maler og strukturerer innholdet slik at det er lett å vedlikeholde. Responsivt design og god lastetid er alltid i fokus.

Opplæring

Før lansering er det alltid naturlig med gjennomgang eller opplæring i bruk av Craft CMS.

Publisering og lansering

Når alt det tekniske er på plass gjenstår det som regel en god del arbeid med innhold. Mange velger å gjøre dette arbeidet selv/internt. På andre prosjekter blir det gitt bistand til deler eller hele innholdsarbeidet. 

Før lansering blir det også en siste kvalitetssjekk og gjennomgang. 

For profilprosjekter: Ferdigstilling og dokumentasjon

I tillegg til nettsidearbeidet, innebærer profilprosjekter ofte utarbeidelse av:

  • Fungerende maler for ulike medier (PowerPoint, annonser, sosiale medier, trykk, m.m.)
  • Originalfiler og produksjonsklare filer
  • En visuell manual eller styleguide som sikrer konsistent bruk av profilen på tvers av kanaler

Lyst til å ta en prat om ditt prosjekt?

Ta kontakt her, eller foreslå et tidspunkt for et møte her for å ta en prat om ditt prosjekt!

Flere artikler

Gode grunner til å droppe sporing og informasjonskapsler på nettsider

I en tid der digital sporing er normen snarere enn unntaket, begynner stadig flere både brukere og utviklere å stille spørsmål ved hvor nødvendig det egentlig er. Informasjonskapsler (cookies) og annen form for sporing brukes ofte til å samle inn data om brukeratferd, men det finnes gode grunner til å velge en mer personvernsvennlig tilnærming. Her er noen av de viktigste:

Hvordan lage en nettside som varer

I en digital verden som stadig er i endring, kan det være fristende å hoppe på de nyeste trendene innen design og teknologi. Men hvis målet ditt er å bygge en nettside som varer, kan det være lurt å tenke langsiktig. En bærekraftig nettside er ikke bare vakker i dag – den er også robust, skalerbar og lett å vedlikeholde i morgen.