Hvordan hjelpe den som skal hjelpe deg, og spare tid (og penger) for alle? En god feilbeskrivelse gjør det lettere å gjenskape, finne og løse feil og problemer med en nettside. Her er en noen triks for bedre rapportere feil for raskere og mer effektiv problemløsning.
Tenk deg dette: Du forteller legen din «jeg har vondt et sted». Hvor nyttig er denne beskjeden? Legen trenger naturligvis å vite hvor det gjør vondt, hvordan det føles, og når, eller hvordan smerten oppstår.
Det samme gjelder naturligvis for rapportering av feil. «Nettsiden virker ikke» gir relativt lite å jobbe med. En mer detaljert feilbeskrivelse gjør det mye lettere å gjennskape feilen, og løse problemet raskere.
Her er en steg-for-steg guide til hvordan du rapporterer feil på en effektiv måte:
Beskriv nøyaktig hva som gikk galt. Ikke bare si «Det fungerer ikke», men heller «Når jeg trykker på Legg i handlekurv-knappen, får jeg en feilmelding som det står ...».
Oppgi hvilken side av nettsiden problemet oppstår på. Ingenting er bedre enn en URL (f.eks., https://www.eksempelnettside.no/produkter/vare-123)
Forklar hva du tenker er forventet oppførsel (her kan utvikler og bruker også ha forskjellige tanker, så innsikt i forventet oppførsel er ofte nyttigere enn man skulle tro).
Beskriv nøyaktig hvilke steg du tok for å komme til feilen. Dette er kanskje det viktigste punktet! Tenk deg at utvikleren skal følge dine instruksjoner – vil det være mulig å gjennskape problemet?
Eksempel:
Nettleser og versjon: Hvilken nettleser bruker du? (f.eks., Chrome 105, Firefox 98, Safari 15)
Operativsystem: Hvilket operativsystem har du? (f.eks., Windows 10, macOS Monterey, iOS 15)
Enhet: Bruker du en datamaskin, nettbrett eller mobiltelefon?
Skjermoppløsning: Dette kan være nyttig for å identifisere visningsproblemer.
Et bilde sier mer enn tusen ord! Skjermbilder av feilmeldingen, eller en kort video som viser problemet, er utrolig hjelpsomme.
Ingen liker feil og tekniske problemer. Det er alltid ønskelig å løse feil og problemer raskt. Noen ganger kan det være komplekst, og ta tid. Vær saklig, og spar frustrasjonen, det neppe konstruktiv eller motiverende for den som prøver å løse et problem.
Er du kunde hos Blåis, og ønsker å rapportere en feil kan du lese hvordan du gjøre det på denne siden.
Vi håper denne guiden hjelper deg med å rapportere feil på en effektiv måte. Sammen gjør vi en bedre jobb, og skaper bedre brukeropplevelser for brukerne/kundene våre.
Tittel: Feilmelding ved forsøk på å legge til produkt i handlekurv
Beskrivelse: Når jeg prøver å legge til «Blå T-skjorte» (https://www.eksempelnettside.no/produkter/bla-t-skjorte) i handlekurven, får jeg feilmeldingen "Kunne ikke legge til produktet i handlekurven. Vennligst prøv igjen senere."
Steg for å gjenskape:
Gå til https://www.eksempelnettside.no/produkter/bla-t-skjorte
Velg størrelse "Large" Klikk på knappen "Legg i handlekurv"
Teknisk informasjon:
Nettleser: Chrome 105
Operativsystem: Windows 10
Enhet: Datamaskin
Vedlegg: Skjermbilde av feilmeldingen er vedlagt.
Det er en grunn til at vi som jobber med nettsider ofte sier at en nettside aldri er ferdig, og noen ganger at det først er når det nye nettstedet er lansert at jobben starter. Her går jeg litt nærmere inn i hvorfor jevnlig forbedring og videreutvikling faktisk er viktig for en vellykket nettside.
I en tid der sosiale medier og tredjepartsplattformer dominerer den digitale hverdagen, kan det være fristende å droppe nettstedet og satse alt på «der folk er». Men å eie sin egen digitale plattform har fortsatt mye for seg. Her er noen grunner til hvorfor det er verdt å prioritere.