Avtale mellom Blåis AS (org.nr: 914 791 235 MVA) og kunde

Standardvilkår for vedlikeholdsavtale

Sist revidert: 24. april 2025.

Oppsummering

Kunden har tegnet en avtale med Blåis AS for vedlikehold av Craft CMS (eller WordPress) med tilhørende maler, serveroppsett og utvidelser. Løsningen som vedlikeholdes befinner seg på kundens eget webhotell/server. Leverandør av webhotell/server er ansvarlig for oppetid på sine tjenester, og daglig backup av løsningen. Kunden er selv ansvarlig for å gi Blåis AS nødvendig tilgang for å utføre sitt arbeid. 

Kunden har selv avtale med leverandør av webhotell/server, og betaler for denne tjenesten direkte til valgt leverandør.

Avtalen forutsetter

  • At løsningen er utviklet og levert av Blåis AS
  • Kjører på en Litespeed- eller Linuxserver som oppfyller krav til WordPress/Craft CMS
  • Blåis AS har tilgang til webhotell/server via kontrollpanel og FTP/SFT/SSH+phpMyAdmin. 

Avtalens varighet

Avtalen gjelder for et år, og forhåndsfaktureres for 1 år av gangen. For standardavtale gjøres arbeidet kvartalsvis. For Premium-avtale gjøres arbeidet måntlig. For alle avtaler gjøres arbeidet fortløpende ved kjente sikkerhetsfeil eller annet som tilsier at arbeidet ikke skal vente til neste planlagte vedlikehold. 

Avtalen fornyes automatisk hvis ikke annet er avtalt. Avtalen kan sies opp helt frem til forfallsdato på faktura for ny avtaleperiode.

Blåis kan når som helst si opp avtalen med umiddelbar virkning, dersom kunden selv endrer i maler, installerer nye tema, utvidelser og andre tredjeparts løsninger uten at dette på forhånd er avklart med Blåis. 

Ved oppsigelse av avtale innenfor avtaleperioden refunderes ikke oppgraderinger som ikke er utført.

Avtalen innebærer

  • Backup av nettstedets filer og database og lagring av disse på ekstern server i 1 år etter oppgradering.
  • Oppgradering av Craft CMS (eller WordPress) med tilhørende utvidelser.
  • Gjennomgang og nødvendig endringer i serveroppsett.
  • Test og gjennomføring av nødvendige endringer i nettstedets maler etter oppgradering.
  • Kortfattet rapport på utført arbeid.
  • Kostnadsfri retting av feil og forårsaket av utført vedlikeholdsarbeid, forutsatt at disse blir meldt inn innen to uker etter utført vedlikehold.

Avtalen innebærer ikke

  • Løpende support og endringer på nettstedet.
  • Retting av feil forårsaket av kunden selv.
  • Ekstraarbeid forårsaket/igangsatt av leverandør av webhotell/server (eksempelvis flytting til servere med annet oppsett/manglende kompatibilitet o.l.). Dette innebærer også medgått tid for å få tilgang til webhotell/servere i forbindelse med nye innloggingsrutiner/servere/systemer eller annet hos leverandør.
  • Oppgradering til ny hovedversjon (eks. fra versjon 4.x til 5.x, dette arbeidet gjøres etter egen avtale).

Øvrige standardvilkår

Øvrige gjeldende standardvilkår og databehandleravtale gjelder som tillegg til disse vilkårene.