Hva avgjør prisen på et nettsideprosjekt?

Skrevet av

Pris er, og vil for de aller fleste prosjekter før eller siden være et tema. Og i den sammenheng tenker jeg det er mer naturlig å stille seg spørsmålet «hva avgjør eller påvirker prisen på et nettsideprosjekt?» heller enn «hva koster en nettside?». Derfor vil jeg kort fortelle litt om hva som kan avgjøre omfanget, og dermed påvirke prisen på et nettsideprosjekt.

Og jeg vil først si at det er helt naturlig at man både kan bli overrasket. Og reagere på prisen på et nettsideprosjekt hvis man ikke er vant til å jobbe med denne typen prosjekter. Og akkurat av den grunn pleier jeg å innlede alle samtaler med potensielle kunder med at de aller fleste prosjekter jeg jobber med starter på rundt 30.000.

Grunnlaget for alle prosjekter

Med utgangspunkt i at alle prosjekter er skreddersydd for kunden (og ikke omvendt). Medfører dette alltid jobb med en workshop, og wireframes i forkant av design og videre markup og implementering av løsningen. Derfor tilsier erfaringen at det alltid går med i underkant av en ukes jobb. Uansett type prosjekt. Hvorfor? For å ikke risikere å være så presset på tid/budsjett at hverken jeg eller kunden blir fornøyd med resultatet.

Så, hva påvirker omfanget og prisen på de prosjektene jeg jobber med?

Antallet forskjellige innholdspresentasjoner, ofte omtalt som maler

Hovedside, en liste- og detaljside for produkter, og rene tekstsider er eksempler på forskjellige innholdspresentasjoner eller maler. Alle disse krever merarbeid i forskjellige faser i prosjektet. Men er også svært hensiktsmessig for å få en konsekvent presentasjon av eksempelvis produkter.

Funksjonalitet for påmelding/bestilling eller andre former for innsamling av data

Påmeldinger eller mer eller mindre avanserte bestillingsskjema bidrar ofte til å øke et prosjekts omfang. Men på den andre siden kan gode forespørsels eller bestillingsskjema spare mottakeren for mye tid og mange e-post frem og tilbake for å avklare standardsspørsmål.

Butikkfunksjonalitet med eller uten betaling

Om man vil, eller ikke øker som regel nettbutikk omfanget i et prosjekt vesentlig. Uansett om det er få eller mange produkter, og betalingsløsning trenger å være en del av løsningen eller ikke.

Integrasjoner

Selv om man «bare» skal hente og sende noen ekle data til og fra et eksternt system. Tilsier alt av erfaring at dette medfører vesentlig merarbeid enn om løsningen bare legger til rette for at innholdet skal publiseres direkte i løsningen. Men naturligvis, her kan det være tid og penger å spare i hverdagen når nettsiden skal vedlikeholdes.

Øvrig bistand

Trenger dere en fotograf, bistand til å utarbeide og publisere innhold? I mange tilfeller vil dette være en god ide for ikke å legge unødvendig press på interne ressurser, og heve sluttresultatet.

Hva kan man gjøre for å redusere kostnaden?

Det vil alltid være mer eller mindre hensiktsmessige måter å redusere et totaltbudjett på. Som regel pleier anbefalingen å ende på å gjøre nettsideprosjektet i flere faser, med utgangspunkt i et «må ha» i første omgang. Og heller legge til ytterligere funksjonalitet senere når budsjettet tillater dette.

Ta gjerne kontakt for å diskutere et prosjekt.

Nordenskioldbreen på Svaldbard